Ministerie van I en W zegt Subsidie voor Oprichting van Vereniging VSL toe

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat de Vereniging VSL (Verduurzaming StationsLocaties) de toegezegde subsidie zal ontvangen, waardoor de vereniging daadwerkelijk van start kan gaan. Met deze financiële steun zal de VSL beginnen met het in kaart brengen van verschillende buurt- en burgerinitiatieven. Dit omvat het verzamelen van wensen, dromen, behoeften, knelpunten, en uitdagingen binnen deze gemeenschappen.

In plaats van een overkoepelend instituut te creëren, beoogt de VSL een ondersteunend netwerk op te zetten voor lokale initiatieven in woon-, werk- en leefgebieden rondom stations. Dit netwerk zal bestaan uit een actieve gemeenschap van burgers, bewoners, ondernemers, organisaties en lokale overheden die gezamenlijk werken aan de verduurzaming van hun leefomgeving.

De VSL zal lokale initiatieven in de buurt van treinstations, voormalige historische stationsgebouwen en andere OV-hub locaties ondersteunen. Deze initiatieven variëren in doelstellingen en dynamiek en worden gesteund door partners zoals NS, ProRail, gemeenten, organisaties en bedrijven.

Vorige

We gaan op pad