Onze missie is het versterken van lokaal organiserend vermogen en het verduurzamen van ontmoetingsplekken, zoals stationsgebieden en OV-hubs. Met een focus op bottom-up groei en samenwerking, streven we naar een (h)eerlijke samenleving die ruimtelijk, economisch en maatschappelijk verantwoord is.

Word lid van onze beweging en draag bij aan een gezondere, leefbaardere toekomst voor ons allemaal. Samen zijn we de drijvende kracht achter positieve verandering!

We hebben een document opgesteld met ons
droombeeld waarin wij de missie en visie van
Vereniging Station Lokaal verder toelichten.

Welkom bij de Vereniging Station Lokaal (VSL)

Bij VSL geloven we in de kracht van gemeenschappen die samenwerken voor een betere toekomst. Ons doel is het creëren van een actieve en diverse community van burgers, ondernemers, organisaties en lokale overheden die zich inzetten voor de verduurzaming en levensvatbaarheid van hun woon-, werk- en leefomgeving. We richten ons specifiek op gebieden rond treinstations en OV-hubs, waar lokale initiatieven bloeien en een unieke dynamiek kennen.

VSL omarmt initiatieven van alle soorten en maten, gestructureerd of spontaan, groot of klein, vrijwillig of betaald. We geloven in organische groei en ondersteunen lokale groepen bij het realiseren van hun visie voor een bloeiende leefomgeving.

Door middel van ondersteuning, faciliteiten en netwerken streven we ernaar individuele initiatieven krachtig genoeg te maken om zelfstandig te opereren, met VSL als waardevolle achtervang voor collectieve uitdagingen. We delen kennis, inspireren elkaar en stimuleren samenwerking op regionaal en nationaal niveau.

Vereniging station lokaal
in de media

Bezoek aan deurne
Mark Hopwood CBE is sinds 2008 Managing Director van Great Western Railway en een sterke voorstander van het belang van gemeenschapsrailinitiatieven. Om inspiratie op te doen heeft hij afgelopen zomer een bezoek gebracht aan Deurne en is in gesprek gegaan met Michel en Jos.

Out There #5: stationsgebieden
Journalist Tim van Boxtel neemt ons mee naar diverse burgerinitiatieven in stationsgebieden om te laten zien dat er enorm veel bevlogenheid, goede ideeën en doorzettingsvermogen aan de oppervlakte komt als we tijdig samenwerken met en voldoende ruimte geven aan initiatiefnemers.

OutThere word uitgeven door de zwarte hond