Van Idee tot Actie: Bouwen aan een Bloeiende OV-omgevingen

Ben je ook gepassioneerd over het transformeren van onze buurt in een levendige en betrokken openbaarvervoer-omgeving? Heb je ideeën over hoe we samen onze buurt kunnen verbeteren en versterken?

Schrijf je via de volgende link

Dan nodigen we je van harte uit voor een inspirerend webinar op 11 juni. Tijdens dit webinar verkennen we samen de stappen die nodig zijn om van een individueel idee naar een bloeiende gemeenschap te groeien.

Wat gaan we doen?

We gaan dieper in op hoe een eenvoudig idee kan uitgroeien tot een groep met een gedeeld doel, betrokken leiderschap, en een netwerk van buurtgenoten die bereid zijn om hun talenten en tijd te delen. We bespreken hoe we afspraken kunnen maken, een besluitvormingsproces kunnen opzetten en vrijwilligers kunnen mobiliseren om samen aan activiteiten deel te nemen, zoals het opruimen van straten, het vegen van stoepen en het wieden van onkruid.

Maar daar blijft het niet bij. We kijken verder naar hoe deze activiteiten kunnen uitgroeien tot een bredere community met een georganiseerde structuur, zoals een stichting, vereniging, coöperatie of BV. We bespreken de benodigde rechtsvormen, statuten, en het bezoek aan de Kamer van Koophandel.

En uiteindelijk duiken we in het potentieel van een buurtcoöperatie, waarbij we in gesprek gaan met belangrijke stakeholders zoals de gemeente, vervoerders, ondernemers, buurtbewoners, de politie, zorginstellingen, scholen, en lokale ondernemers. Samen werken we aan concrete stappen om onze ideeën om te zetten in actie en onze buurt te transformeren.

Praktische informatie:

Vorige

interview in het rover magazine

Volgende

Verslag De Kracht van Lokale Stationsomgevingen